Diskuze a otázky - Kde se vzala morálka??

úvodní strana | aktualizovat | dolů

SWEET_ANGEL

SWEET_ANGEL | 19. 02. 2007, 01:20:13 | příspěvky uživatele | napsat uživateli

Otázky:
Myslíte, že morálka je něco, co je v nas zakořeněno od narození?
Je to něco, co se formuje výchovou?
Nebo je morálka výplodem náboženství?
Jestli ano, jsou morální kodexy závazné i v případě, že dotyčný nevěří v Boha?
Jak a kde vznikla morálka?
Existuje vůbec něco takového?

Nemusíte odpovídat na všechny otázky.Dávám jen prostor k úvaze. Ti, kteří mají k tomu co říct, prosím vyjádřete se. Ti, co k tomu nemají co říct, pokuste se aspoň zamyslet.
Co takhle bez off topic příspěvků?!5!

reagovat

Morálka

V anketě hlasovalo celkem 30 uživatelů

V diskuzi je 341 příspěvků a shlédlo ji 2893 uživatelů .

předchozí | 0 | 30 | 60 | 90 | 300 | další

Pro přidání komentáře musíš být přihlášen(a).

ZENOTTI

ZENOTTI | 13. 04. 2009, 16:17:05 | více příspěvků | napsat uživateli

> VtS
jasně, trochu jsme odbočili...nebo spíš já:))) prostě....morálka je soubor pravidel, který dodržuje jen slaboch a to jen proto, že nemůže nic jinýho:))

uživatel eliminován | 10. 04. 2009, 13:54:37

> ZENOTTI
to ale podle mě není v rozporu s tím co psala Licky: "jsou mi dane vychovou,povahou a okolnim prostredim ve kterem vyrustam a ziji." Protože ta "špička" neovlivňuje lidi přímo, ale zprostředkovaně a dlouhodobě.
když teda pominu to, že podle mého není morálka dána JEN tou špičkou, ale vyvíjí se i sama od sebe, ale dejme tomu.
Ale beru že se diskuse jmenuje "Kde se vzala morálka?" a ne "Kde se vzala moje morálka?" nebo "Co je to morálka?" - sám s tím mám trochu problém ;)

ZENOTTI

ZENOTTI | 2. 04. 2009, 09:46:38 | více příspěvků | napsat uživateli

> Wojtkingson

mluvíš o sociální morálce...ale třeba genetická morálka je jiná:)))

ZENOTTI

ZENOTTI | 2. 04. 2009, 09:45:35 | více příspěvků | napsat uživateli

> VtS

neni daná "shora" ve smyslu Boha atd. ale ani zevnitř...je daná společeností a to ne celou, jen její špičkou

uživatel eliminován | 31. 03. 2009, 18:27:07

Morálka je nepsaný soubor chování se, podle toho v jaké společnosti člověk vyrůstal. V různých kulturách jsou jiné morální kodexy, které v drtivé většině kultur vycházejí z náboženských nebo filozofických směrů, jemiž se daná oblast ubírala. Každý člověk má na morálku subjektivní pohled a každý má víceméně svou osobitou morálku, jinak by to nebyla morálka, ale pravidla pro to co je černý a co je bílý.

uživatel eliminován | 31. 03. 2009, 18:15:26

> ZENOTTI
Já jen souhlasím že morálka není nic co by bylo nějak shůra dáno nebo lidem implicitně vlastní - ale že je morálka důležitá pro společnost a její udržení tvrdím pořád.
Že se nahoru vyšplhají zejména ti, kteří obecně přijímanou morálku nepřijímají, ale mají jí polnou hubu, s tím také souhlasím.

Mimochodem Licky podle mě jen potvrdila tvá slova: "jsou mi dane vychovou,povahou a okolnim prostredim ve kterem vyrustam a ziji".

ZENOTTI

ZENOTTI | 31. 03. 2009, 10:24:08 | více příspěvků | napsat uživateli

> 3Zek13l

seš blízko...

uživatel eliminován | 31. 03. 2009, 09:49:09

Moralka to je mlade od kocky???!1358!!1358!

ZENOTTI

ZENOTTI | 31. 03. 2009, 09:44:42 | více příspěvků | napsat uživateli

> Licky_licky

zalez....tvoje morálka smrdí starobou

ZENOTTI

ZENOTTI | 31. 03. 2009, 09:44:06 | více příspěvků | napsat uživateli

> SWEET_ANGEL
jaký téma???? morálka a potravní řetězec?!2!

uživatel eliminován | 30. 03. 2009, 16:58:48

neverim na Boha,urcite ne na krestanskyho.Ale mam sva urcita moralni presvedceni,ktere jsou mi dane vychovou,povahou a okolnim prostredim ve kterem vyrustam a ziji.Pro me je to neco prirozeneho,a nepotrebuji znat desatero abych se chovala moralne v nasi spolecnosti

SWEET_ANGEL

SWEET_ANGEL | 30. 03. 2009, 16:54:16 | více příspěvků | napsat uživateli

> ZENOTTI vidíš a já na podobný téma budu psát bakalářku !66!

ZENOTTI

ZENOTTI | 30. 03. 2009, 14:03:21 | více příspěvků | napsat uživateli

> VtS

kdepak řešení, žádný nepodávám ani nenavrhuju, jen ukazuju to, co řikáš i ty, že tam kde jsme to dospělo "nějak" a všechny ty kecy o morálce jsou jen výsměch a nikdo se tim nemusí řídit.

uživatel eliminován | 30. 03. 2009, 12:44:09

> ZENOTTI
Každý jistě vraždit nezačne, ale zpočítku se využijí prakticky všechny příležitosti kdy to půjde - dokud jim to nezatrhnou:
silní a chytří - ty slabé nevyvraždí, je to pracovní síla. Stejně jen vznikne nějaký stát, vrátíme se společensky o 500 let zpět a nakonec to dopadne podobně jako je to teď. Nejsem zastánce současného přehnaného humanismu, ale tohle mi nepřijde jako řešení.

ZENOTTI

ZENOTTI | 30. 03. 2009, 12:28:17 | více příspěvků | napsat uživateli

> VtS

kdo je nedodržuje neumře, pokud bude silnej a chytrej:)..ostatní jo...většina:)))

ZENOTTI

ZENOTTI | 30. 03. 2009, 12:27:47 | více příspěvků | napsat uživateli

> VtS

nerozumíme si uplně:) jasně...většina si myslí..MYSLÍ, že ji to tak vyhovuje...protože má před sebou strašáka..vnucenýho, že pokud zmizí morálka...každej začne vraždit:))))

uživatel eliminován | 27. 03. 2009, 16:05:57

> ZENOTTI
I když uznávám že původně byla diskuse o tom "kde se vzala morálka" a ne "k čemu je dobrá morálka", v tomto s tebou souhlasím že na současou morálku měl brainwashing vládnoucích minimálně "velký vliv" ;)
I když přesto si myslím že základní morální pravidla se ve společnosti vyskytnou přirozeně - protože kdo je nedodržuje, brzy umře.

uživatel eliminován | 27. 03. 2009, 16:00:52

> ZENOTTI
Pokud se shodneme že slouží (respektive mají z ní užitek) nejen vládnoucí třídě, ale i společnosti jako takové a tím i většině jedinců, tak souhlas.

ZENOTTI

ZENOTTI | 27. 03. 2009, 15:25:53 | více příspěvků | napsat uživateli

> VtS
morálka neni špatná, to neřikám, jen si uvědomuju, co MORALKA je a k čemu, potažmo KOMU slouží a že nemá význam se jí zabývat:)))

uživatel eliminován | 27. 03. 2009, 15:20:51

> ZENOTTI
S tím cos napsal můžu souhlasit. Nicméně ještě to podle mě neznamená že je morálka špatná :) Navíc - morální pravidla nejsou shora vnucována jen tak během pár let, ta se mění s celou společností během stojetí a shora jsou jen korigována aby se případně ubírala správným směrem - ale základ zůstává stejný.
Podle mě naše společnost opravdu z velké části stojí na tom, že jsou morální pravidla vynucována - a s většinou těch základních morálních pravidel souhlasím - nakonec jsou stará často jako lidstvo samo (např. morální odsouzení za zabití někoho z mého společenství).
Navíc pravidla shora se mnohem lépe vynucují prostě zákony - které dnes nemají s morálkou (jak ji chápu já, jako osobní zásady) moc společného, jen bohužel stádo tyto dvě věci často zaměňuje a přejímá zákony do své morálky.

ZENOTTI

ZENOTTI | 27. 03. 2009, 15:06:19 | více příspěvků | napsat uživateli

> VtS
je to asi takhle:))))

pár lidí, co se dostalo k majetku, moci a vládě....bezohledností...teda, lůzovsky:) určí a podporuje pravidla morálky a čestnosti aby kontrolovali ten dav, co by chtěl taky všechno. Sami samozřejmě nic takovýho nedodržujou, ale tváří se, že jo a že je to veledůležitý pro organizaci a přežití společnosti an sich:))))

ZENOTTI

ZENOTTI | 27. 03. 2009, 15:05:53 | více příspěvků | napsat uživateli

> VtS
je to asi takhle:))))

pár lidí, co se dostalo k majetku, moci a vládě....bezohledností...teda, lůzovsky:) určí a podporuje pravidla morálky a čestnosti aby kontrolovali ten dav, co by chtěl taky všechno. Sami samozřejmě nic takovýho nedodržujou, ale tváří se, že jo a že je to veledůležitý pro organizaci a přežití společnosti an sich:))))

uživatel eliminován | 27. 03. 2009, 13:29:35

> ZENOTTI
Pořád ale nechápu jak duševní lůze pomůže morálka ve vzestupu? Možná budu potřebovat vysvětlit duševní lůzu - záleží jestli myslíš někoho bezzásadového (což mi přijde divné že by Nietzsche kritizoval) nebo toho co není zchopný příliš velké duševní činnosti :)
A btw, www.pravidla.cz tvrdí "lůza i luza", o lúze se nepíše, má to nějaký hlubší smysl?

janiska87

janiska87 | 27. 03. 2009, 13:29:15 | více příspěvků | napsat uživateli

!1421! Kdysi byla zavedena jako ruzna pravidla ,ktera jsou dulezita pro lidske byti!861! V dnesni dobe je ,ale stejne napalici se dohadovat c je moralni a co nemoralni.Vsachny ty zasady jsou nam vstepovany rodici,uciteli a je stejne na nas co si pd slovem moralka predstavime!670!!670! tak proc to resit,ze!721!

uživatel eliminován | 27. 03. 2009, 13:24:55

CO TO JE?!967!

ZENOTTI

ZENOTTI | 27. 03. 2009, 13:24:22 | více příspěvků | napsat uživateli

> VtS


jj...problém s definicí:))))) lúza je duševní lúza:)))

ZENOTTI

ZENOTTI | 27. 03. 2009, 13:23:28 | více příspěvků | napsat uživateli

> SWEET_ANGEL
jojo...dobrýá knížka

uživatel eliminován | 27. 03. 2009, 10:51:48

> ZENOTTI
OK, z toho už mám pocit že se dá vycházet. Nicméně tím jsme se dostali akorát k tomu, že se lišíme v definici.

Tím se teda dostávám k odpovědi na
> SWEET_ANGEL
"neexistuje nějaké právo silnějšího a přirozený výběr" - s tím nesouhlasím. Tento výběr funguje ale "o level výše" - ti nejsilnější pravidla tvoří, ti slabší se jimi řídí ;) Nehodnotím, jen popisuju. Prostě to "právo silnějšího" podle mého názoru platí naprosto univerzálně - alespoň v tom statistickém pohledu - jen se mění ta úroveň abstrakce ohledně slova "silnější" - dneska nestačí mít svaly, stačí mít moc ten dav se svaly ovládat.
Ale asi chápete co chci říct :)

Nicméně pořád nechápu to "morálka jenom vnucená jako prostředek k tomu, aby se i lůza dostala nahoru" - lůza bývají co nejsou u moci - nebo opět nějaké nedorozumění v terminologii? Podle vašeho popisu mi to přijde spíš jako prostředek k tomu aby se lůza nahoru nedostala :)

Rendy_sek

Rendy_sek | 27. 03. 2009, 09:54:29 | více příspěvků | napsat uživateli

Moralka je z Bíliny!1350!

uživatel eliminován | 27. 03. 2009, 09:50:42

v P!rachaticich !1190!!1190!

předchozí | 0 | 30 | 60 | 90 | 300 | další


Přihlášení
 
@libimseti.cz

registrovat se

Klíčová slova

morálkaotázkaoffvýchovavýplodnarozeníkodexpřípadprostorbůhpříspěvektopičnáboženství

Podobná témata

Moje témata

Pro zobrazení tvých diskuzí se musíš přihlásit.

Oblíbená témata

Pro zobrazení tvých oblíbených témat se musíš přihlásit.

k obsahu ↑