Diskuze a otázky - Vědomí a hmota

úvodní strana | aktualizovat | dolů

Marmal

Marmal | 9. 09. 2008, 16:47:43 | příspěvky uživatele | napsat uživateli

Jste „materialisté“ či „idealisté“? Tedy,

— myslíte si, že všechno je hmotné, tedy i vědomí je projevem hmoty,

a nebo

— všechno se nachází ve vědomí, vše je tak pouze „funkcí vědomí“ a tedy v zásadě duchovní, nehmotné?

Filosoficky znějící otázka, která ale má zásadní přesah do života. Ztotožnění se s danou odpovědí určuje pohled na prakticky vše, co se v životě odehrává.

Inu !12! !865!

reagovat

Jsem...

V anketě hlasovalo celkem 10 uživatelů

V diskuzi je 102 příspěvků a shlédlo ji 1535 uživatelů .

předchozí | 0 | 30 | 60 | 90 | další

Pro přidání komentáře musíš být přihlášen(a).

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 17:18:31

Marmal:
zase ti nerozumiem. co znamena "za materii považují všechno kromě sebe sama a podle toho se chovají" a v com je to nedosledne?
aha, zrejme to "kromě sebe sama". na to si ako prisiel?
ja samozrejme pokladam aj seba za hmotu,

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 17:18:19

Jee,tady někdo dělá zase chytrýho!1082!

_J.i.r.i.c.e.k_

_J.i.r.i.c.e.k_ | 9. 09. 2008, 17:18:11 | více příspěvků | napsat uživateli

> modry_zralok
no tohle je zrovna materialistickej názor.... na všechno se ale dá zeptat "proč?"

Marmal

Marmal | 9. 09. 2008, 17:16:32 | více příspěvků | napsat uživateli

> modry_zralok
No, co je ten "tvůrčí princip", který způsobí, že umělec namaluje zrovna tohle a ne tamto?

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 17:16:09

_J.i.r.i.c.e.k_:
sila je gravitacna sila a tam to konci, ziadne dalej a do nekonecna nepotrebujes.
keby si este velmi chcel, tak gravitacia (energia vseobecne) je prejavom hmoty a kruh je uzavrety

Marmal

Marmal | 9. 09. 2008, 17:15:29 | více příspěvků | napsat uživateli

> _J.i.r.i.c.e.k_
Nemáš hlasovat !102! Ty dvě nabídnuté substance jsou takové, se kterými jednotlivé filosofické systémy nejčastěji operují. V zásadě by čistý materialismus i čistý idealismus měly být monistické filosofie.
Problémem u většiny materialistů je, že za materii považují všechno kromě sebe sama a podle toho se chovají ;-) tedy je to vlastně nedůslednost v přístupu. Jinak díky za trefný postřeh, hledat "tao" v jednom či v druhém není ten nejvhodnější přístup !5!

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 17:14:25

Marmal:
ano, umelec. a kde je vlastne teda problem?

_J.i.r.i.c.e.k_

_J.i.r.i.c.e.k_ | 9. 09. 2008, 17:13:55 | více příspěvků | napsat uživateli

> modry_zralok
no a sílu přiměje gravitace, a gravitaci zase něco a to něco zase něco, ... na tohle by bodlo nějak vymyslet hodnotu nekonečna

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 17:11:57

Marmal:
hladas problem kde nie je
ta komunikacia moze byt podobna ako "komunikacia" hmoty a energie.
na to aby ti kladivo spadlo na nohu nepotrebuju ziadnu tretui substatnciu, skratka sila chyti kladivo a tresne ti ho na palec

Marmal

Marmal | 9. 09. 2008, 17:11:27 | více příspěvků | napsat uživateli

> modry_zralok Mechanicky ano, přesune se barva z místa A do místa B. Ale co nebo kdo ji tam přesune? Umělec :)

_J.i.r.i.c.e.k_

_J.i.r.i.c.e.k_ | 9. 09. 2008, 17:11:10 | více příspěvků | napsat uživateli

> Marmal
!1! no a tím se stává tvoje hlasování neobjektivní, protože jsi dal na výběr ze dvou substancí a nikoliv z nekonečna !2!

_sun_shine_

_sun_shine_ | 9. 09. 2008, 17:10:32 | více příspěvků | napsat uživateli

> modry_zralok
me to vylozene vytaci. asi i proto, ze NIKDY NIKDO nebude znat odpoved a je to ztrata casu...ale kdyz to nekoho bavi...

Marmal

Marmal | 9. 09. 2008, 17:10:09 | více příspěvků | napsat uživateli

> Mishaa.
Tvrdý pohled na Boha je jako že v negativním slova smyslu (úplné odmítnutí) nebo naopak stejně ortodoxní? Nevnímám ani jednu z možností negativně a nehodnotím, jen se ptám

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 17:09:14

_sun_shine_:
ale ved zase nie cely zivot nerobit nic ine iba nad tym rozmyslat. ale obcas, po nejakej zaujimavej fyzickej aktivite je to dobry relax :)

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 17:08:13

> Marmal
dobre dobre.. a ted cesky? !394!

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 17:08:08

Marmal:
tomu o obraze celkom nerozumiem.
myslienka je predsa prejavom hmoty, teda realne existuje.
obraz neznikne "z nicoho", materialisticky sa presunie hmota z palety na platno, akurat sa zmeni struktura a usporiadanie. kde tam vidis "nieco z nicoho"?

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 17:07:37

> Marmal
zmatek způsobuje, ale za ty léta psychické lability jsem se s tím naučila žit docela bezproblemově. !2!
Boha bych nerozebírala, byla jsem vychovávána v ortodoxní křesťanské rodině a muj pohled na Boha a celé náboženství je,, přinejmenším, dost tvrdý.

Marmal

Marmal | 9. 09. 2008, 17:07:19 | více příspěvků | napsat uživateli

> _J.i.r.i.c.e.k_
To je právě ta vtipná část, zjistit, že není jak ty dvě oddělené substance definovat - a vyjádřit, JAK MEZI NIMI MŮŽE EXISTOVAT NĚJAKÝ VZTAH či propojení !803!
Skoro jako by bylo pro komunikaci dvou substancí ještě nějakého zprostředkovatele - tedy snad ne TŘETÍ SUBSTANCE? A co pak komunikace mezi tou první substancí a tím zprostředkovatelem? Tahle úvaha se mi zacykluje tak, že vlastně by muselo být nekonečno substancí... Pokud by ty dvě substance spolu nekomunikovaly, tak by jedna nevěděla o druhé a my bychom nedokázali vůbec přijít na to, že existuje i nějaká druhá substance. Pokud zase spolu komunikují, nastává problém uvedený výše. !2!

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 17:05:05

Marmal:
v zasade ano, presne taky materialista som ja
xxxpajaxxx:
nie do nekonecna, kvantova teoria nekonecno vlastne zatrhla, akurat sme zatial velmi daleko od moznosti skumat kvantovo male prejavy. navyse tie nie su deterministicke absolutne, ale iba statisticky

Marmal

Marmal | 9. 09. 2008, 17:03:51 | více příspěvků | napsat uživateli

> modry_zralok
Ano,já uvedl že "hmota je funkcí vědomí", čímž myslím totéž. Díky za doplnění

_sun_shine_

_sun_shine_ | 9. 09. 2008, 17:03:37 | více příspěvků | napsat uživateli

> modry_zralok
jaa vim, ja vim....mam ve skole filozofii takze me to do hlavy busit nemusis!2!!2! nevim, prijde mi to jak zbytecnost nad tim porad premejslet...venovat tomu treba zivot a studovat to...jako doopravdy, ne jako ja!2!

_J.i.r.i.c.e.k_

_J.i.r.i.c.e.k_ | 9. 09. 2008, 17:03:13 | více příspěvků | napsat uživateli


> Marmal
no řakl jsi to přesně, vlákna jsou ta materiální část a vědomí ta druhá. Jak se to ovlivňuje, nad tím jsem moc nepřemýšlel, představuju si to tak, že nitky se rozkmitají do podoby reality pomocí myšlenky, která je vlastně ta idealistická část... že bych byl tedy idealista?

Marmal

Marmal | 9. 09. 2008, 17:02:58 | více příspěvků | napsat uživateli

> lukkEEEn-da-rasta
Ano, aak to řekne materialista, že co je "jen v hlavě", to neexistuje.
Protože za jediné, co "existuje" považuje tu vnější "Hmotu". !1341! Jak ale může něco "neexistujícího" vytvářet věci které již existují? Někdo má představu, inspiraci, z toho vznikne umělecké dílo či nový vynález. Z ničeho vzniklo něco? Divné, tady ten zákon zachování energie nějak neklape !1284!

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 17:02:18

_sun_shine_:
aj sen moze byt (a aj je) skutocnost :) to len aby som ti to este trocha skomplikoval

xxxpajaxxx

xxxpajaxxx | 9. 09. 2008, 17:02:12 | více příspěvků | napsat uživateli

Marmal....Ja jsem materialista,nebot verim, ze pokud bychom meli neomezene moznosti, dalo by se vse vysvetlit. Je jen problem v tom, ze vse souvisi se vsim a ze jde delit veci do nekonecna a pohlizet na vse z jiste dalky az do nekonecna,tedy v rekladu ze bohuzel nemame dokonale mikroskopy ani dokonale dalekohledy,ktere by dokazali zobrazovat s nekonecnym zvetsenim (zmensenim) a navic i hodne rychle se pohybujici castice.

Marmal

Marmal | 9. 09. 2008, 17:01:23 | více příspěvků | napsat uživateli

> modry_zralok
Materialista třeba věří, že bůh je pouze představou lidí, kteří dosud nepochopili, že vše je hmotné a ještě se vážou k primitivní zbožnosti k čemusi neexistujícímu. (A představy jsou pak zase jen shluky neuronů, jejich nábojů a něakých elektrických impulsů či co.)

_sun_shine_

_sun_shine_ | 9. 09. 2008, 17:00:58 | více příspěvků | napsat uživateli

ty vole.... a je to vubec skutecnost? nezijeme jenom ve svete iluzi? a co kdyz je vse jen sen?????? kdybych tyhle veci resila tak jsem za par let v blazinci.

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 17:00:43

Marmal:
btw, idealista neznamena nazor ze hmota realne neexistuje, ale ze hmota je prajavom/dosledkom vedomia (boha)

Marmal

Marmal | 9. 09. 2008, 16:59:36 | více příspěvků | napsat uživateli

> _J.i.r.i.c.e.k_
Kde je v tvém pojetí ta "dualita"? Jednou substancí jsou ta vlákna a druhou to vědomí nebo jak?
V čem se vlastně pak liší ta vlákna a to vědomí? Jak spolu tyhle dvě látky interagují?

uživatel eliminován | 9. 09. 2008, 16:59:25

> Marmal
takze vlastne nic neexistuje jo?:D

předchozí | 0 | 30 | 60 | 90 | další


Přihlášení
 
@libimseti.cz

registrovat se

Klíčová slova

vědomíživothmotazásadafunkcepřesahodpověďmaterialistaztotožněníotázkaprojevpohledidealista

Podobná témata

Moje témata

Pro zobrazení tvých diskuzí se musíš přihlásit.

Oblíbená témata

Pro zobrazení tvých oblíbených témat se musíš přihlásit.

k obsahu ↑