Diskuze a otázky - Umíš počítat rovnice? Jestli jo, tak vstup:)
úvodní strana | aktualizovat | dolů
V diskuzi je 55 příspěvků a shlédlo ji 2780 uživatelů .
simap | 2. 10. 2009, 18:07:30 | více příspěvků | napsat uživateli
> Enigma.cz
S těma závorkama to asi fakt tak bylo, po jejich doplnění je to triviální příklad
4/y + 5/(y(na druhou)+y) =17/(y+1) - 2/y
ve druhém zlomku vevo vytknu y
4/y + 5/(y(y+1))=17/(y+1) - 2/y
udělám předpoklad že x<>0 a x<>-1
a násobim rovnici společnym jmenovatelem y(y+1)
vyjde
4(y+1) + 5 = 17y - 2(y+1)
po roznásobení a sloučení
4y + 4 + 5 = 17y - 2y - 2
4y + 9 = 15y -2
teď můžu osamostatnit y
11y = 11
a
y = 1
a teď je na čase zbystřit, vyloučili jsme -1 a 0, takže +1 je v poho a může se stát řešením
Zkouška
L
4/y + 5/(y(na druhou)+y) =4/1 + 5/(1 na druhou + 1) = 4 + 5/2 = 6 + 1/2
P
17/(y+1) - 2/y = 17/2 - 2/1 = 8 + 1/2 - 2 = 6 a půl
L=P
hotovo
simap | 2. 10. 2009, 17:51:35 | více příspěvků | napsat uživateli
> CrAZy_GirLs_95
Zkouška neni potřebná, pokud se prováděly jen ekvivalentní úpravy. Jinak je ale dobrý ji udělat - pro jistotu.
simap | 2. 10. 2009, 17:48:56 | více příspěvků | napsat uživateli
> _Kaj.Ka_
Takže stejnej výsledek jako já, gratuluju. Rovnice s x^3 asi ani brát nebudete (aspoň ne ty obecný), pokud nebudete mít na matiku šílence. Já si taky vzal na pomoc program - jinak bych ty kořeny těžko našel.
Ale asi jak píše Enigma.cz, bude tam asi chybět několik závorek. Je těžký pomáhat, když někdo ani neopíše zadání.
uživatel eliminován | 1. 10. 2009, 21:46:23
Ono jestli to nebude spíš tak, že výraz y^2+y stejně tak y+1 jsou celé ve jmenovateli. Pak po vynásobení společným násobkem jmenovatele z toho výjde obyčejná lineární rovnice, kterou žáci posledních tříd ZŠ by měli normálně vyřešit. Rovnice kvadratické, natožpak vyšších stupňů (s neznámou ^3, ^4 apod.) většinou nejsou součástí učiva normální ZŠ. Jiná věc samozřejmě bude na ZŠ s rozšířenou výukou matematiky.
Jinak již zakladatelka diskuze napsala, že již je úloha vyřešena.
_Kaj.Ka_ | 1. 10. 2009, 18:49:01 | více příspěvků | napsat uživateli
4/y + 5/y(na druhou)+y =17/y+1 - 2/y //y na druhou
4y+5+y na třetí =17y+y na druhou -2y
4y+5+ y na třetí =15y+y na druhou
11y+y na třetí - y na druhou +5=0
zbytek už se mi nechce a rovnice s Y na třetí sme zatím nebrali!2!
sarinkaaaa13 | 1. 10. 2009, 18:39:45 | více příspěvků | napsat uživateli
Radů jaký to je cvičení v učebnici?!1278!Já to mám uš myslím teda spočítaný..!1190!
uživatel eliminován | 1. 10. 2009, 18:31:25
!1123!Lehký :D....tohle mi vychází já neumim zkoušky :D...Nebo umim ale nedělam a ja nebo bkbě :D tim padem dostanu jakože 3ku vždycky z rovnic..ale už nákou dobu je nebereme xD!1112!Max.Opakování!927!!1285!
simap | 1. 10. 2009, 16:36:15 | více příspěvků | napsat uživateli
tak znovu
4/y + 5/y(na druhou)+y =17/y+1 - 2/y
máš neznámou ve jmenovateli, takže první předporkad je že y<>0 (aby rovnice měla vůbec smysl)
A pokud už víš žě x je nenulové, můžeš vynásobit obě strany x^2 (rozřířit či jak se to jmenuje)
dostaneš: 4y + 5+y^3 =17y+y^2 - 2y
.......tak už tady byla chyba..... pokračujem.....
takže žádná výhra, nu doufejme, že y^3 vypadne
každopádně se vyplatí rovnici anulovat
0 = 15y + y^2 - 4y - 5 - y^3
po sloučení a seřazení
0 = - y^3 + y^2 + 11y -5
a sluší se aby nejvyšší mocnina byla kladná, takže násobíme -1
0= y^3 - y^2 - 11y + 5
tim dostaneme jiný polynom a jiné kořeny
>> p = [1 -1 -11 +5]
p =
1 -1 -11 5
>> r = roots(p)
r =
3.6428
-3.0874
0.4446
>>
všechny reálné
a teď zkoušku
>> 4/r(2) + 5/(r(2)*r(2)) + r(2)
ans =
-3.8584
>> 17/r(2) + 1 - 2/r(2)
ans =
-3.8584
>> druhý kořen sedí
4/r(1) + 5/(r(1)*r(1)) + r(1)
ans =
5.1177
>> 17/r(1) + 1 - 2/r(1)
ans =
5.1177
>> první kořen sedí
> 4/r(3) + 5/(r(3)*r(3)) + r(3)
ans =
34.7408
>> 17/r(3) + 1 - 2/r(3)
ans =
34.7408
>> a třetí taky
všechny tři kořeny jsou tedy platným řešením dané rovnice, ale pochybuju, že tohle ste někdy dostali za úkol
raduzaa | 1. 10. 2009, 16:35:51 | více příspěvků | napsat uživateli
dobry idi už vim jak...mě nedoslo, ze se tam musi vytykat!205!
simap | 1. 10. 2009, 16:27:50 | více příspěvků | napsat uživateli
navíc ani zkouška nesedí
...
>> 4/r(3) + 5/(r(3)*r(3)) + r(3)
ans =
29.7633
>> 17/r(3) + 1 - 2/r(3)
ans =
31.7889
takže chyba je na mé straně
uživatel eliminován | 1. 10. 2009, 16:27:16
No možná že bych to uměla kdyby mě ta matika aspoň trochu zajímala!272!
simap | 1. 10. 2009, 16:23:34 | více příspěvků | napsat uživateli
4/y + 5/y^2 + y = 17/y + 1 - 2/y
Tak vezmeme to od jiného konce
podmínka y<>0 stále platí
Nejdřív sloučim výrazy vpravo
4/y + 5/y^2 + y = 15/y + 1
zlomky nalevo sečtu
(4y + 5 + y^3) / y^2 = 15/y + 1
tak to sem si nepomoh
.....
.....
0 = y^3 - y^2 + 11y -5
p =
1 -2 11 -5
>> r = roots(p)
r =
0.7564 + 3.1130i
0.7564 - 3.1130i
0.4872
>>
to je dost divnej výsledek. Pochybuju, že by nějakej příklad na ZŠ měl řešení y = 0,4872
simap | 1. 10. 2009, 16:08:46 | více příspěvků | napsat uživateli
4/y + 5/y(na druhou)+y =17/y+1 - 2/y
Tak úplně triviální to neni (pohledem sedmé třídy)
máš neznámou ve jmenovateli, takže první předporkad je že x<>0 (aby rovnice měla vůbec smysl)
A pokud už víš žě x je nenulové, můžeš vynásobit obě strany x^2 (rozřířit či jak se to jmenuje)
dostaneš: 4y + 5+y^2 =17y+y^3 - 2y
takže žádná výhra, nu doufejme, že y^3 vypadne
každopádně se vyplatí rovnici anulovat
0 = 15y + y^3 - 4y - 5 - y^2
po sloučení a seřazení
0 = y^3 - y^2 + 11y -5
no ypsilon na třetí, ani na nultou nezmizelo, takže jak se poprat s rovnicí třetího řádu? Pochybuju, že bylo účelem hledat řešení v tabulkách (tam určitě vzoreček pro kořeny je)
Luchinka007 | 1. 10. 2009, 16:06:05 | více příspěvků | napsat uživateli
!969!Každodenní náplň naší hodiny matematiky!1250!ale sry,nepomůžu,mám toho až po krk:D!568!!1250!!898!
uživatel eliminován | 1. 10. 2009, 15:59:37
> raduzaa
asi tak nějak no:D..jinak sem ti to chtěla taky vypočítat jsen sem čekala na to až mi odpovíš!811!
raduzaa | 1. 10. 2009, 15:58:07 | více příspěvků | napsat uživateli
kocciccka-6
to vis no proste mistri sveta:D!801!!798!
uživatel eliminován | 1. 10. 2009, 15:53:45
> raduzaa
taky si říkám že jestli je to tak jednoduchý tak proč už sem někdo nehodil výsledek ještě před ním!811!
Tara.skate | 1. 10. 2009, 15:49:05 | více příspěvků | napsat uživateli
TTo je to nejlehčí co snad jdee zmatiky chodíš do 8 třídy ne:D:D:D:D:D
raduzaa | 1. 10. 2009, 15:47:09 | více příspěvků | napsat uživateli
Enigma.cz
dekuju ti moc mco:)
a pro ostatni..kdyz to je tak jednoduchy, tak proc to semka enapisete??!568!ouu:D
raduzaa | 1. 10. 2009, 15:20:28 | příspěvky uživatele | napsat uživateli
Počítám úkol do matiky a vůbec mi to nejde..nechce se Vám někomu vypočítat tohle :
4/y + 5/y(na druhou)+y =17/y+1 - 2/y
/ je zlomek
Kdyby se Vám chtělo, tak mi kdyžtak napište i postup:)Komu se chce, tak děkuju moc, páč se s tym seru už hodinu:( !465!
reagovat