Diskuze a otázky - Oblíbený čtvrtý rum

úvodní strana | aktualizovat | dolů

uživatel eliminován | 26. 04. 2008, 10:42:53 |

Představte si, že jste na schůzi katedry nejmenované vysoké školy. Jste na schůzi, na které
jste byli již mnohokrát a jako vždy si čmáráte na papír nesmyslné obrázky, zatímco slova
více-méně zbytečná poletují vzduchem. Kdosi mluví o svých citacích. Víte -- už dlouho víte -- že
citace se pořizují podvodem, ve kterém citujete někoho známého a on cituje Vás, i když s Vaším
tématem má jeho výzkum jen velmi málo společného. Není to správné, ale dělá se to -- můžete
tedy kreslit dál a dál se nudit. A najednou vidíte toho konkrétního mluvčího, jak sám tomu co
říká -- a o čem musí vědět, že je lež -- věří a ostatní přikyvují, jako by tomu všemu najednou
také začínali věřit. Z ničeho nic vás přepadne pocit naprosté životní absurdnosti. Cítíte, že
do toho všeho nepatříte a nemůžete patřit. A hned po procitnutí z prvního šoku z absurdnosti
Vaší existence se musíte ptát -- jak to, že ostatní necítí to co vy? Jak to, že nejsou
zhrození, jak to, že s řevem neutečou pryč? A tak řeknete několik kritických slov, aby i oni
pochopily absurditu, ale nikdo neví co máte na mysli, takže k pocitu absurdity přibývá pocit
vyloučenosti a samoty. Nejenom, že sem nepatříte, ale navíc jste sám. A přitom cítíte, že
právě teď už nesmíte dál kreslit obrázky a podřizovat se absurdnímu světu -- teď budete muset
něco udělat, abyste zachovali alespoň naději na cosi, co by mohlo dát životu smysl. A také
cítíte intenzivní pocit svobody -- já mohu to prokazatelně hnusné a absurdní odmítnout. Můžu
vzít alespoň část svého života do svých rukou. První zážitek k pochopení existence, jak ji
definuje existencialismus.



Situace druhá -- volba a krach



Rozhodnete se pomoci člověku. Svobodně, s vědomím všech následků, dobrovolně. Obětujete svojí
práci, svoje přátele, svůj volný čas, sebe samého. Dáte se k dispozici. A ten člověk se po tom
všem zabije v autě. Nebo Vás začne nenávidět. Nebo Vás jenom potřeboval a ta potřeba je náhle
pryč. Vy jste si vybrali cestu a i když nemůžete ovlivnit, zda dojdete do cíle -- jste za svoji
volbu naprosto a jedinečně odpovědní. Vy -- nikoli on -- budete platit za své rozhodnutí. Vy --
nikoliv on -- budete muset do svého života zapracovat ten nesnesitelný pocit krachu, v jistém
slova smyslu absolutního a neodčinitelného krachu. Vy jste volili a vy musíte přijmout fakt
krachu vaší volby i oběti. A každý čin -- i nečinnost -- je volbou, za kterou budete odpovědni.
Volbě -- neboť každý čin je aktem volby zabíjejícím všechny ostatní možnosti -- ani odpovědnosti
za následky této volby nemůžete uniknout. Jste odsouzeni volit a za svoji volbu platit -- a
třeba cenou životního krachu.

Situace třetí -- svět jako sebe-projekt

Sedíte s neznámými lidmi v restauraci, odhodlaně a tiše jíte svojí oblíbenou polévku a
dopíjíte oblíbený čtvrtý rum. A ti třicátníci se najednou začnou bavit o nějaké dívce
z hlediska fyzických předností a používají slova jako "na to by měla mít zbrojní pas" a
nakonec jsou vulgárnější a vulgárnější. Stejně jako v případě naší první situace nejdřív
pocítíte odpor. Člověk není -- alespoň pro vás -- úhledně zabalený dárkový balíček fyzických
předností, nemůžete od něho odečítat jeho city a hodnoty a všechny ty nevycválané řeči mu
ubližují i když je neslyší. Jenže kromě odporu a absurdity náhle víte, že i ve vašich
možnostech -- sice proti vašemu vlastnímu cítění a chtění, ale přeci jen -- je možnost volit
takovou existenci, ve které ta slova budete pronášet vy. Vaše svoboda je širší než vaše
hodnoty, ve vašich možnostech není jen dobro, ale i zlo, nejen přátelství, ale i závist. Není
to vaše volba, ale je to vaše možnost takto volit. Svoboda je Vaší podstatou daleko víc než
všechno hodnotné ve Vás -- to dobré (nebo zlé) je pouhý derivát, odvozenina, sedlina vaší
svobody. A proto také nikdy nebudete schopen dát svému životu nějaký definitivní význam dřív
než ve chvíli smrti. Do okamžiku smrti dává každý další čin minulosti nový význam. Jak kdesi
napsal Sartre (a po něm náš Václav Černý): teprve když stojíte před popravčí četou, zjistíte
zda jste zbabělec a jestli nakonec zbabělcem jste, celý váš dosavadní život mění svůj význam a
smysl. Jste sebe-projektem, který nemá pevného bodu, kromě okamžiku Vaší smrti. Díky tuposti
těch restauračních hostů kolem Vás víte, že světu -- Vašemu světu a jiný nemáte k dispozici --
dáváte smysl Vy a ten smysl bude mít hotovou podobu až ve chvíli, když Váš život a tedy i Váš
svět skončí. Život je zaměřen k budoucnosti, ale je budoucností, ze které smrt udělá
definitivní minulost. Takže dříve, než objednáte pátý, šestý rum, pocítíte existenciální
úzkost, strach a pýchu. Po sedmém to už bude lepší.

Jsoucí a existující

A po třech ukázkách "existenciálních" situací můžeme přejít k samotnému popisu a analýze
existencialismu. Existencialisté rozlišují dva způsoby bytí. Na jedné straně je bytí (das
Seiende), jsoucno. To jsou kameny, planety, pokoj č. 173, rostliny, stůl, dopsané a vytištěné
knihy, květák. To jsou lidé, kteří se obklopují věcmi, tituly a těly, aby nemuseli cítit
absurditu a hrůzu života. Hotové, dovršené, neměnné bytí. Pokud zasadíte zrnko květáku, máte
jistotu, že vyroste květák a nic jiného než květák. Pokud někde zanecháte židli jí samé, máte
jistotu, že zůstane židlí. Pokud potkáte ředitele, který není už nic jiného než ředitel, máte
jistotu, že jím zůstane i když ho necháte jen jemu samému. A proti tomuto jsoucímu stojí
existující, existence (das Dasain) -- žijící člověk. Protože člověk není nic -- jak jsme viděli
v předešlých ukázkách -- hotového. Člověk musí volit co bude. Nemůže nevolit pokud chce zůstat
člověkem. A je tím, co volí aby byl. Když se na schůzi katedry vzbouříte, když se v restauraci
poperete, určujete, co jste, stejně jako když se podvolíte a místo facek přidáte nějakou tu
vulgární poznámku. U květáku předchází podstata existenci (je tím, čím je ještě před tím než
existuje), u člověka předchází existence podstatu (v existenci člověk volí, čím bude a tak
určuje svoji podstatu). A -- jak dodávají existencialisté -- žádná věc pouze jsoucí (kameny,
hvězdy, auta) nemůže existovat, ale existující -- např. člověk na vysoké škole -- se může stát
pouze jsoucí. Přerostlým dvounohým květákem. Většina lidí se po většinu svého života existence
bojí a utíká k činnostem, které Vám mohou zakrýt fakt, že jste existencí. Když se začneme
schovávat za své tituly, za své peníze, za svoje mocenské postavení, za svojí krásu -- neboť to
všechno jsou hotové, neživé věci či stavy zakrývající to co a jak jste -- opouštíme existenci.
Když se smíříme s tím, že žijeme uprostřed sebeklamů, pak sebeklamem přestáváme existovat a
stáváme se věcí. Pocit absurdity z první a třetí ukázky je tak pocit absurdnosti zjištěním, že
ti kolem Vás jsou pouhé věci a vy jste také byli věcí a zase se jí můžete stát. Navíc -- a to
je spojené právě s pocitem úzkosti -- každá existující věc (každý živý člověk) ví, že konečná
událost jeho života bude proměnou k jsoucímu. Smrt bere existenci s konečnou platností --
definitivně. I když uhájíme existenci proti pouze jsoucímu, smrt ji nevyhnutelně zničí. Naše
existence je v nejlepším případě dočasná.

Svoboda



Přesto -- jakožto lidé -- existujeme a existujeme svobodně. Před vším můžeme utéci -- před
manželkou, dobrem, penězi, bolestí, nesvobodou -- pouze svoboda je nutná -- "jsme odsouzeni ke
svobodě". I ti, kteří žijí životem židlí, volili život židlí, i ti kteří utekli před životem
do citací, volili citace a ne život. Nikdo za vás vaše rozhodnutí nemůže učinit -- i když se
půjdete zeptat někoho jiného, co máte dělat, už samotnou volbou rozhodčího rozhodujete. A
absolutní nečinnost je volbou zrovna tak jako ta nejbezprostřednější aktivita. Jestliže
někoho, koho milujete, nepolíbíte -- aby měl vlastní volbu, abyste mu neurčovali život,
určujete mu život stejně tak, jako když ho políbíte. Zdrženlivostí mu možná ničíte život
daleko víc než projeveným citem -- a nebo naopak.

Jsme tedy svobodnou existencí, kterou smrt odsuzuje k nesmyslnému -- celý život ti nejlepší
bojují proti tomu být jako kameny nebo stroje na sexuální uspokojení, aby je pak v kameny
proměnila smrt -- absurdnímu a úzkostnému životu uprostřed věcí. Jak odpovědět na takovou -- jen
naší a jedinečnou -- situaci.


Sebevražda


První možnou odpovědí je podle existencialistů sebevražda. Byli jsme vrženi do světa, který je
-- v okamžiku, kdy chceme být k sobě samým upřímní -- absurdní, krutý a k našemu osudu dokonale
lhostejný. Chce po nás -- alespoň tak to cítíme -- nějaký smysl a přitom nám smrtí jakýkoliv
dokonavý smysl bez náhrady znemožňuje. Možnou reakcí je tedy vrátit mu po právu o co -- ve
chvíli nejvyššího lidství -- nestojíme. Dáváš nám absurdní život beze smyslu -- vem si ho
zpátky! Jedině tak zůstaneme lidskými a lidmi. Využít, vyčerpat naši svobodu až do dna, zvolit
pro sebe odpověď ne! absurdnímu, úzkostnému a krutému světu. Jenže věc je složitější.
Sebevraždou dotvrzujeme naší svobodu, ale zároveň se jí definitivně zříkáme -- a což je snad
ještě důležitější -- sebevraždou dotvrzujeme absurdnost života. Nepřemáháme svět -- oddáváme se
mu. Potvrzujeme jeho nesmyslnost. A tím se dostáváme na úroveň lidí-věcí ze všech těch
restaurací, ředitelských postů a salónů krásy. Je to abdikace, nikoliv odmítnutí. Sebevražda
není tedy lékem na absurdní, nesmyslný svět.


Obětování se pro druhé a společnost


Sebevražda není řešením, ale existují i další možnosti "odporu" nesmyslnosti života. Můžeme se
obětovat druhým, dát jim svůj život. Můžeme žít -- eventuelně umřít -- pro národ, dělnickou
třídu, Petru, děti z rozvojového světa, Boha, ti zvrácenější pak pro feťáka Jirku, úspěch
v showbyznysu či politice. Nemá-li náš život smysl, je-li absurdní a krutý, můžeme jej
odevzdat něčemu -- či někomu -- jinému. Obětujeme se. Ovšem i toto řešení má -- podle
existencialistů -- významná omezení. Zřekneme-li se sami sebe ve prospěch někoho jiného,
neřešíme problém absurdity života jako takového. Nesmyslnost života jsme nepopřeli -- pouze ji
přesunuli na někoho jiného. Strávit život obětováním se chudým, nešťastným či zvráceným
existencím, znamená předání odpovědnosti za život na někoho jiného. A je to také abdikace a
prohra. Dáte-li se někomu jinému -- a nikdo nepopírá ušlechtilost oběti (za ušlechtilou oběť
zde nemyslíme zvrácenou péči o člověka, který se nechce změnit (viz. Dostojevského hrdinové a
především hrdinky), ale souboj s tím negativním ve druhém člověku -- proměňujete se opět ve věc
a problém nesmyslnosti života neřešíte. Ještě zvrácenější je pak obětování se nějaké
ideologii, hotové myšlence, systému. Stanete-li se přesvědčeným marxistou (nebo neo-liberálem)
odhodlaným obětovat svůj život myšlence krásy proletariátu (nebo volného trhu) a budete-li
této ideologii sloužit, proměnili jste život ve věc a za věc. Vše co je hotové, dokonalé, bez
vývoje je zároveň dokonale mrtvé. A obětovat se mrtvé věci je ještě nesmyslnější než obětovat
se živému člověku. Ani oběť tedy problém -- základní problém existencialismu -- neřeší.


Životní projekt -- sebetvoření


Ovšem existuje -- a všimněte si té jemné Sartrovy ironie -- ještě jeden způsob řešení problému
naší existence -- přijetí života jako sebe-projektu, sebe-tvoření. Ano mnohé z toho co se děje
kolem Vás je absurdní, nesmyslné, nepřijatelné. Smrt Vám nakonec život -- i ten existující (ne
jenom věcný) -- vezme, vaše osobní historie je -- jste-li k sobě upřímní -- dlouhou sérií velkých
porážek a malých vítězství. Vaše existence těsně sousedí se zoufalstvím, ale můžete svůj život
chápat jako boj. Boj, ve kterém zoufalství nekonstatujete, ale prožíváte je a nesmiřujete se
s ním. Namísto přijetí porážky -- o které víte, že nakonec nejspíš přijde -- se rozhodnete
vzdorovat. Chceme sebe samé, chceme existovat raději než jenom být a proto prostě neustoupíme.
Nevyměníme sebe samé za pár bonbonů, pár stránek skript a snadný život. Alespoň v sobě -- a
pokud možno i v jiných -- budeme bojovat o každý kousek "existování". Nenecháme se opíjet
nesmyslnými barbituráty moci, dosaženého bohatství, moudrosti, pýchy, vědeckým úspěchem,
celebritním šílenstvím. Při vědomí toho, že život je boj o dočasný smysl se budeme u stolu,
kde proměňují druhého člověka v pár fyzických vnad rvát, na schůzích plných nesmyslných návrhů
hádat a především, protože to co jsme popisovali do této chvíle je pouze "proti"- odpor,
budeme hledat svou odpověď na hledání smyslu. Takovou odpovědí může být druhý člověk, nikoliv
tak, že se mu obětujeme, ale tak, že jej volíme a pokusíme se mu dát sami sebe a požadovat
jeho samého. Takovou odpovědí může být práce, která má smysl, takovým pokusem může být
trpělivé "budování" (zase ta Sartrovská ironie) vlastní osobnosti. Volíme osud, ve kterém
budeme biti stejně často jako don Quijote (aniž si toho kdo všimne), ve kterém se nebudeme
utěšovat náplastmi snadných vítězství, ale ve kterém budeme moci žít. Ve které určíme svému
životu smysl sami ze sebe a pro sebe. Až do konce si budeme chtít vážit sebe sama -- a
v absurdním světě je to možné jedině vytrvalým, odhodlaným bojem.


II. Existencialismus


Existencialismus -- jaký vlastně byl



Z toho, co bylo řečeno, vyplývá, že existenciální prvky byli přítomné v evropské kultuře dávno
před vznikem slova existencialismus. Jak se asi cítil Oidipus -- hrdina starořeckého dramatu --
když unikajíc sudbě být otcovrahem a manželem své vlastní matky skutečně zabil svého otce a
vzal si vlastní matku. Celý svůj život věnoval úniku od krutého osudu k pomoci druhým a
podpoře velkého města, jehož se stal králem, aby nakonec Théby zničil, blízkým k smrti ublížil
a sebe odsoudil k nejhoršímu možnému osudu -- k životu zkrachovalého slepce, kterého se každý
bojí a nenávidí ho, ale nikdo ho nezabije, aby jeho utrpení náhodou nezkrátil. Co cítil ranný
řecký filosof Hérakleitos, když na konci svého života s ironií sobě vlastní napsal -- "život je
hra malého chlapce s kaménky na břehu oceánu -- dětské království; a naše vědění -- dětské
hračky". A co konečně asi prožíval Kristus, jestliže jeho poslední slova před smrtí byla "Bože
můj, Bože můj, proč si mě opustil"? Existenciální rysy nesou všechny zlomové, revoluční proudy
evropské kultury -- namátkou jmenujme romantismus či surrealismus. Přes to všechno je však
existencialismus časově relativně přesně vymezeným hnutím se svými bezprostředními předchůdci,
názorovými proudy a hlavními přestaviteli. Začněme u předchůdců.


Předchůdci existencialismu


Mezi nejvýznamnější předchůdce existencialismu patří F. M. Dostojevskyj a S. Kierkegaard. F.
M. Dostojevský je předchůdce existencialismu jak svojí krutostí, dokumentující absurdnost
lidského života (podotkněme zde, že neexistuje mnoho krutějších knih než jsou Dostojevského
"Běsi" či "Zločin a trest"), tak svojí dokonalou lhostejností k vnějšímu -- objektivnímu --
určení člověka. Dostojevskému není hodnota člověka dána jeho povoláním, sociální užitečností,
schopností vést úspěšně podnik, ale pouze a výhradně vztahem k druhým lidem, sobě a Bohu.
Pokrok chápaný jako zvyšování životní úrovně, dojivosti krav a počtu automobilů je
Dostojevskému dokonalým nesmyslem. Jaký pokrok pokud se nejedná o lidské vztahy, vztah k Bohu
či k sobě samému? Nejblíže se však Dostojevský budoucím existencialistům přiblížil popisem
lidí ne-existujících, pouze živých. Petr Stěpanovič jako člověk uchvácený, posedlý mocí nikdy
ani neexistoval, Stavrogin je příkladem dokonale zmarněné existence, která než zničí sebe musí
ještě -- z nudy a lhostejnosti -- zničit všechno kolem sebe, Kirilov je pak myslitelem, který
život vyměnil za ideu kvůli které také -- marně a zbytečně -- vlastní život zahodí. Žít, alespoň
obrazně, vedle Petra Stěpanoviče, Stavrogina a Kirilova -- není lepšího úvodu do studia
existenciální filosofie.

Je-li F. M. Dostojevský předchůdcem existencialistů náčrtem existenciálních situací, je Soren
Kierkegaard předchůdcem analyticky přesné definice jednotlivých existenciálních pojmů. Vášnivý
odpůrce filosofických systémů nepopisuje hraniční situace lidského života, nepopisuje
"ztracené" existence, ale snaží se na příbězích již vyřčených podat přesnou -- teoretickou --
analýzu jejich významu. Není pouze vášní -- jako Dostojevský, ale také analýzou -- jakkoli
vášnivou. V knize Bázeň a chvění rozebírá příběh Abrahamův. Bůh svému milovanému synu
Abrahamovi, kterému dopomohl k bohatství, šťastnému životu a nakonec i synovi z ničeho nic
řekne -- vezmi Izáka (jediného to syna) doveď jej na horu a obětuj mi jej místo ovce. A Abraham
vezme Izáka, putuje s ním tři dny k hoře, sesbírá dřevo k zápalné oběti, připraví si nůž a
celou dobu čeká na slova Hospodinova -- ne to byl jen vtip, vezmi své milované dítě a zapomeňme
na to. Jenže ta slova nepřichází, Hospodin mlčí a čeká. A tak Abrahám bere nůž, uchopí Izáka a
-- odhodlán jej zabít -- zdvihne ruku s nožem. A teprve v této chvíli, když už Izáka ve svém
úmyslu Abraham zabil -- Hospodin ruku odvolává a nechává Izáka žít. Dost nekřesťanský Bůh,
který vyžaduje dokonalé pokoření a popření nejen sebe sama, ale i toho co mám raději než sebe
sama, že? Dost satanská zkouška. Podle Kierkegaarda však nutná. Naše existence -- jakkoli
vnějškově zajištěná všeobecnou lékařskou péčí, trvalým platem pod penzí a bůh ví čím ještě --
je ve skutečnosti ničím a jediným lékem je víra, absurdní, nedokazatelná, nesmyslná víra a
tuto víru můžeme potvrdit jen obětí nad níž není. Abrahamova existence je pouhá sázka na něco
naprosto nepravděpodobného -- že Bůh existuje -- ale jinou volbu než nesmyslnou sázku nemáme,
všechno ostatní je jen jistá prohra. Jakkoli podivné, druhým předchůdcem existencialismu je
náboženský fanatik, který je zároveň vyznavačem lidské svobody.



Existencialisté


Existencialismus můžeme od samého počátku rozdělit na dva základní proudy: ateistický a
náboženský. Ateisté, ke kterým řadíme především Jeana Paula Sartra, Alberta Camuse či našeho
Milana Kunderu jsou přesvědčeni o definitivní konečnosti naší existence. Žádný přesah, žádná
"druhá šance", žádný transcendentní Subjekt, který konečné vítězství existence garantuje,
není. Člověk je sám a zároveň, právě proto, že je sám, je jediným Bohem světa. Rozhoduje
nejenom o tom, zda bude dobrý nebo zlý, ale i o tom co je Dobro a Zlo. Jediné o čem nemůže
rozhodnout -- a právě proto zůstává jeho existence nesnesiselná -- je vlastní smrt. Je
smrtelným, zoufalým Bohem bez základního božího atributu -- nesmrtelnosti. Je pouhou nápodobou
Subjektu, a proto vlastně jakýmsi kosmickým bastardem. Sartrovo a Camusovo dílo je tedy dílem
výsostně pesimistickým. Sartrova dramata: "Mouchy", "Mrtví bez pohřbu", "Trójanky", Camusovy
adaptace Dostojevského, jeho dramata "Caligula" či (vůbec první existencialistické drama)
"Nedorozumění" jsou příběhy "ze kterých mrazí", příběhy ateistického pesimismu do té doby
v Evropě nevídaného, neútěšného a v nejsilnějším slova smyslu sadistického. Podívejme se na
Camusův román Mor (laskavý čtenář jistě zaznamenal, že existencialisté k propagaci svých
názorů používají s oblibou umělecká díla povídková, románová či divadelní). Město -- které
neznamená žádné konkrétní město, ale lidstvo, člověka jako takového -- je napadeno morem. Nebo,
lépe řečeno chová v sobě Mor, který se znenadání, ale v konečném důsledku nevyhnutelně
projeví. A co dělají jednotliví hrdinové románu? Upřímný věřící rozdupe svou víru, když vidí
umírat neviného, bídák přežije a protože nevěří o nic nepřijde, člověk, který ostatním
umožňuje, svojí odhodlaností a silou, žít zemře, lékař léčí i když jeho léčba je jen
nesmyslnou, absurdní povinností něco (zbytečného) dělat, monomaniak dál píše svůj nesmyslný
romána a přežívá, před očima všech umírá nevinný z nevinných -- malé dítě. To je váš svět --
říká Camus -- a zkuste se s ním vyrovnat. Zkuste být jeho Bohem. Žádná jiná role nezbyla.


A na druhé straně stojí existencialismus náboženský, existencialismus Gabriela Marcela,
Grahama Greena či Martina Bubera. Existencialismus, který proměňuje "klasickou" představu
neosobního či vnějšího (ON) Boha v představu Boha -- osobního zájmu a natažené ruky -- (TY).
Náboženští existencialisté zdůrazňují, že životní krach, krize, zoufalství není řešitelná
nějakou definitivní a pozitivní odpovědí. Naděje, která má mít smysl je vždy pouze směřováním.
Bůh nespasí svět, Bůh je "TY", které volá po spáse světa ve Vás. I náboženští existencialisté
věnují velký prostor vašemu znejistění a bourání "jsoucích", nepravých jistot, ovšem jejich
atak směřuje k daleko optimističtějším závěrům. Život může, ale nemusí být marný. Výjimkou je
samozřejmě Graham Green, jehož "kruťáctví" a "útok na lidskost" snese porovnání s těmi
nejkrutějšími projevy existencialismu ateistického.

III. Kritika existencialismu


Slabiny existenciální filosofie jsou zřejmé. Existencialisté sice naprosto správně
předpokládají svobodu člověka, ovšem právě absolutizací svobody ničí její vlastní předpoklady.
Co to znamená? Jestliže prohlásíme člověka za svobodného bez přívlastků, říkáme, že vnější
podmínky i naše dosavadní (historické) činy neovlivňují -- pokud se pro to sami nerozhodneme --
nás samé. Jenže to je omyl. Pokud se rozhodnete přistoupit na jisté objektivní podmínky našeho
existování, určujeme, čím budeme, bez ohledu na to, co chceme abychom byli. Nelze deset let
strávit v koncentračním táboře, kde zabíjíte děti, nebo ve veřejném domě, kde prodáváte svoje
tělo, nebo v PR agentuře, kde prodáváte svojí duši a nezhrubnout, neztratit sebeúctu,
lidskost. Nelze příliš dlouho lhát nejbližšímu člověku a neztratit city, které k němu chováte.
Nelze dlouhodobě užívat radostí těl a neposadit hodnotu těla na nejvyšší místo Vaší hodnotové
hierarchie. To, čím žijete, určuje, co jste, bez ohledu na Vaše přání! A nikoliv naopak, jak
se mylně domnívali existencialisté.

Druhá výtka směřuje k radikálnímu, -- zejména Sartrovskému a Camusovskému -- osudovému
individualismu. Neexistence mostů spojujících nás s druhými a odsouzení k věčnému nepochopení
druhých i druhými, je neprokázaným předpokladem, nikoliv dokázaným faktem. Všichni víme jak
těžké je "přeplout na druhou stranu řeky", pochopit -- v jiné než v úsměvu-plné, mávající a
přetvařující se rovině -- toho druhého a většině z nás se to nikdy nepodaří. Nic z toho však
neznamená, že je to nemožné. Sartre měl pravdu, když popisoval náhlá zhroucení intimních
barikád jako "nekomunikaci, plnou těl", ovšem jestliže pouhé zhroucení povrchní odcizenosti a
intimita sama o sobě není pochopením, neznamená to, že pochopení je nám definitivně uzavřeno.
Láska není pochopením, ovšem je docela dobře možné, že jistý druh lásky k pochopení druhého
vede.

Poslední kritická výtka směřující k existencialismu se dotýká jeho proklamovaného hnusu ze
života. A opět -- jistě, život je absurdní, krutý, lhostejný. Žijete-li, nelze se neumazat
bahnem, které Vám -- alespoň po jistou dobu, dokud se sami neproměníte v bažinu -- bude odporné.
Každý z těch, kteří milují lidi, se z lidí jednoho dne krutě vyléčí, na dřeň vystoná. To však
neznamená, že máme svůj vztah k lidem vyměnit za bahení koupel odporu. Život jako diagnóza
"hnusu" je závěrem přinejmenším zbrklým. Lze jistě pochopit, že díla vzniklá v době krize
(nacistické okupace -- což je doba zrání a prvních výhonků existencialismu) budou popisovat i
"hnusné", "zbabělé", "podlé", "lokajské", "hulvátské", ale život není jen svá spodní část.
Téměř na každého z nás čeká, přestože život upřímně nahlížený zevnitř je rozhodně utrpením,
docela slušná porce štěstí a radosti. Nevidět -- skutečnou a nehranou -- radost v životě je
stejný omyl, jako život, který se pojímá jako stálý konzumní úsměv idiota. A existenciální
idiot hnusu není o nic sympatičtější než zlatem ořetězený konzumní idiot širokých úsměvů.


!31!BĚDA TĚM CO SI TO CELÉ NEPŘEČTOU BUDU JE DNESKA V NOCI STRAŠIT!31!

reagovat

V diskuzi je 19 příspěvků a shlédlo ji 607 uživatelů .

Pro přidání komentáře musíš být přihlášen(a).

.new-vev.

.new-vev. | 22. 08. 2009, 20:42:57 | více příspěvků | napsat uživateli

VyjEbalA jsEm sE nA To uz PO PrvNim slOvu!568!!1044!!559!

uživatel eliminován | 13. 08. 2008, 18:32:45

to číst nebudu!121!

uživatel eliminován | 26. 04. 2008, 12:12:51

to si cti sam...asi me budes muset v noci strasit

uživatel eliminován | 26. 04. 2008, 11:05:50

ty jo to je na me moc dlouhe a kombinovane hnedka po rano a po kalbe...

uživatel eliminován | 26. 04. 2008, 11:04:26


TY
ON
!27!

Stefanda

Stefanda | 26. 04. 2008, 11:01:52 | více příspěvků | napsat uživateli

nikdo takovy kraviny!1081!

_Klajinka

_Klajinka | 26. 04. 2008, 11:01:31 | více příspěvků | napsat uživateli

by me zajimalo kdo to cetl!1363!!1342!

jirik_88

jirik_88 | 26. 04. 2008, 11:00:56 | více příspěvků | napsat uživateli

hi,it s a reception? yes,but i don t speake englis ....soo two rums, too room two two two....jo a tratarara ty debile

Stefanda

Stefanda | 26. 04. 2008, 11:00:38 | více příspěvků | napsat uživateli

no delsi by to nemohlo bej cooooooo!984!kdo to jako ma cistttttt!898!!723!

uživatel eliminován | 26. 04. 2008, 11:00:37

http://cz.iq-test.eu/?d=7065

Zkuste tento skvely iq test, ktery vam proveri vse co jen budete chtit. Po dokonceni testu, si muzete svuj vysledek i vytisknout a pouzivat ho dale jako oficialni certifikat treba ke svemu zivotopisu. Urcite to stoji za to, tak nevahejte a testujte :)

Muzete se ale take zaregistrovat jako dealer a vydelavat penize - napravo vydelej si s iq testem :)

Neco malo z mych statistik:
Dnes přístupů 105
Dnes plateb 15
Dnes získáno dealerů 21
Celkem přístupů 4776
Celkem plateb 321
Celkem získáno dealerů 79
Celkem vyplaceno 4367 CZK
Celková naspořená částka 760.60 CZK

Tech 4367 mi uz prislo domu :) Takze se nemusite niceho bat, opravdu to funguje

Preji hodne stesti :)

hlinuskha

hlinuskha | 26. 04. 2008, 10:59:11 | více příspěvků | napsat uživateli

tak muzes zacit stratit mno...cist to fakt nebudu...ani envim o cem to je !27!

uživatel eliminován | 26. 04. 2008, 10:57:56

bojim bojim !1262!

beckhi...

beckhi... | 26. 04. 2008, 10:57:42 | více příspěvků | napsat uživateli

ještě že je to krátký !1277!

AdamNW

AdamNW | 26. 04. 2008, 10:55:03 | více příspěvků | napsat uživateli

existencionalismus sem uz encet - jako smer literarni a filozoficky me moc nepritahuje, ale ta první část dobrá!1! Škoda, že ste líný číst něco jinýho než jen píčoviny na líbku. Tohle se vám zdá dlouhý, ale za den si přečtete jen v nadpisech článků dvakrát tolik.

uživatel eliminován | 26. 04. 2008, 10:54:09

Aha.. že.. !?! !1082! niC z toho nWm.. protoŽe se mi to číSt nechCe.. !1354!

uživatel eliminován | 26. 04. 2008, 10:52:14

guru guru guru, to že lidi jednou za tejden přečtou jeden z milionu tvých příspěvků, ještě neznamená že nás zde budeš zahlcovat naprostýma zbytečnostma, nad kterýma se ani nedá pořádně diskutovat

rh08

rh08 | 26. 04. 2008, 10:51:13 | více příspěvků | napsat uživateli

to asi číst nebudu,seru na to!1051!

Sklenice.

Sklenice. | 26. 04. 2008, 10:46:42 | více příspěvků | napsat uživateli

tak na to seru !1191!

uživatel eliminován | 26. 04. 2008, 10:46:41

Kopirovat z netu umi kazdej !1354!


Přihlášení
 
@libimseti.cz

registrovat se

Klíčová slova

schůzecitacenejmenovanárumpodvodmálopapírobrázekznámývzduchvýzkumtémaslovokatedravysokáškola

Podobná témata

Moje témata

Pro zobrazení tvých diskuzí se musíš přihlásit.

Oblíbená témata

Pro zobrazení tvých oblíbených témat se musíš přihlásit.

k obsahu ↑