Diskuze a otázky - vydelavani na studium na VS - system ceskeho vysokeho skolst

úvodní strana | aktualizovat | dolů

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 04:04:44 |

K zalozeni teto diskuze me vyprovokovala diskuze: studentky_si_vydělávají_sexem a hlavně názor slečny Lencatko: "Šmarjá panenko proberte se, nemám na školu, nelezu tam! jednoduchá rovnice bez nutnosti počítání. Je to to samí jak z hadrama atd...nemáš na značkový, nebudu si ho kupovat...nebo ho budeš krást, protože ho prostě chceš?" (cit. ze 14.12.2007 z vyse zminene diskuze)

To je nazor zajimavy, ale bohuzel velmi mylny: vzdelani neni soukromy statek, ale statek verejny, cela spolecnost by mela prosazovat,aby v ni bylo co nejvice vzdelanych jedincu (jasny prokazatelny rust produktivity prace a z toho pramenici ekonomicky rust a rust blahobytucele spolecnosti - velmi mnoho ekonometrickych studii tento vliv zkoumalo) - samozrejme za predpokladu,ze na to tito jedinci maji-tzn. urcita uroven inteligence a schopnosti.

Mimochodem, kdybychom vzali nazor slecny Lencatka do extremu, tak bychom taky mohli tvrdit - nemas na pohreb - tak neumirej !5!. No a to, jak snad uznate, neni uplne racionalni tvrzeni.

Zpet k nasemu hlavnimu problemu a tim je system vysokeho skolstvi v CR. System mame nastaven tak, ze je "bezplatny", ale bohuzel na nej prave doplaceji socialne slabsi, kteri si nemohou dovolit jit na VS (popr. musi slozite chodit na brigady, pracovat na plny uvazek, nebo treba nabizet sexualni sluzby-tzn. ze nektere obory stejne studovat vubec nemohou). Zaroven je system velmi nemotivujici.

Co by se mohlo zlepsit ?

Jak jste poznali, tak mirim k tomu, ze by se vysoke skolstvi melo zpoplatnit - muzete namitnout,ze to bude jeste vice diskriminacni pro socialne slabe.
Pokusim se strucne vysvetlit, za jakych podminek by tento system byl naopak ferovejsi:

- vyse skolneho je nastaveno podle pozdejsiho uplatneni uchazecu (filosofove plati mene nez ekonomove)

- stat poskytuje velmi vyhodne (rozumej bezurocne, popr. s malym urokem) studentske pujcky nejenom na skolne,ale i na dalsi vydaje spojene se studiem - tuto pujcku clovek splaci az v dobe, kdy dostuduje a zacne mit vyssi prijmy nad stanovenou hranici (napr. prumerna mzda v CR).

- je zaveden daleko propracovanejsi system socialnich stipendii a hlavne prospechovych stipendii - nadanym zakum je skolne odpousteno a zaroven maji i financni prostredky na vydaje spojene se studiem

Je toho samozrejme vice,ale tohle jsou hlavni body, ktere by podle meho nazoru castecne zkvalitnily vyuku (vecni studenti by si rozmysleli dalsi setrvani na skole, kazdy by stal pred jasnou cost-benefit analyzou, zda pro nej VS studium bude vyhodne a zda se mu vyplati ci nikoliv) a udelaly by system daleko ferovejsi.

Vim, ze tohle neni diskuze o samponcich, sexu, koureni, chlastu nebo o rozchodech, ale mozna i presto to nekoho zaujme. Jaky mate nazor vy ???

reagovat

V diskuzi je 64 příspěvků a shlédlo ji 1186 uživatelů .

předchozí | 0 | 30 | 60 | další

Pro přidání komentáře musíš být přihlášen(a).

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 18:17:06

Mrs: a kde jsi prosim te vzala ze mas pravo na BEZPLATNE vzdelani???!898! To co popisujes ty se nikdy nestane, protoze splatky skolneho nikdy nebudou takove aby sis je nemohla ze sveho platu dovolit.

Mrs.BCH

Mrs.BCH | 15. 12. 2007, 17:41:58 | více příspěvků | napsat uživateli

Jenik:presne tak,dokoncis skolu,zacnes vydelavat ale stejne zadne prachy nemas protoze nejdriv musis zaplatit dluh za neco tak samozrejmeho jako je pravo na vzdelani

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 17:41:55

je tady jeste jedna vec - pokud mam srovnat pristup studentu ke studiu na "bezplatny" statni skole a skole, za kterou se tvrde plati, tak je to nebe a dudy ... kdyz za neco vysypu statisice, tak si dam hodne velkej pozor, aby to bylo kvalitni a aby mi to neco dalo

Jenik_

Jenik_ | 15. 12. 2007, 17:38:43 | více příspěvků | napsat uživateli

To, co napsala Lencatko, nemělo se soukromými/veřejnými statky, co dělat. Vyjadřovala se k morálce, tak z toho nedělejme něco jiného. Ačkoli, pokud to chcete brát takhle hloupě, kdo by národ vysokoškolských ex-prostitutek považoval za úspěch na poli veřejného statku?
Kdybychom brali tvůj názor do extrému, bylo by to: Nemáš na pohřeb? Začni šlapat.
!492!
Zpoplatněním školného se dočkáme leda zkvalitnění vzdělání, těžko ale hledat nějaké logické spojení mezi zpoplatněním jakéhokoli oboru lidské činnosti a očekávat od něj zespravedlnění mezi sociálně slabšími.
Člověk s filosofickou fakultou může bez větších problémů mít mnohonásobně vyšší plat, než ekonom, ač by za vzdělání měl podle tebe platit méně. !492!
K oněm půjčkám: jediný výsledek tebou vychvalovaného zpoplatnění vzdělání se tedy stává zadlužení před plným zapojením se do výrobního procesu. Není nad to skončit školu a mít už půl mega dluh. !492!

Mrs.BCH

Mrs.BCH | 15. 12. 2007, 17:31:09 | více příspěvků | napsat uživateli

Kdyby v nasem state nebyl takovy bordel tak by nasi politici nemuseli pracne shanet penize tak ze zpoplatni skoly a lekarskou peci.Jde jen o to jak z nas vytahnout penize aby si oni dal mohli rozhazovat miliardy

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 17:28:18

no a ja rikam, ze by sis to dovolit mohla - ale budto bys musela poradne hejbnout zadkem v praci nebo si najit bohatyho pritele ... zivot je holt otazkou priorit

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 17:27:50

Mrs: jedina forma skolneho o ktere se hovorilo, byla tzv odlozene skolne, coz te nijak neovlivni v tom zda jit ci nejit na VS. Neni to zadna prekazka pro socialne slabsi

Mrs.BCH

Mrs.BCH | 15. 12. 2007, 17:24:22 | více příspěvků | napsat uživateli

cocik:no vsak ja to nikomu neberu,kazdy ma pravo na svuj nazor.Jen rikam ze jestli bude skolne tak ja si nebudu moct dovolit jit na vysku i kdyz bych chtela

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 17:22:32

mrs.bch> jak rikam, pracuju na fulltime uz od devatenacti, takze mam dikybohu job, kterym si na to vydelam ... ale to je volba kazdyho, jak se k tomu postavi

Mrs.BCH

Mrs.BCH | 15. 12. 2007, 17:22:05 | více příspěvků | napsat uživateli

simon:Myslis?Vem si co si muze dovolit prumerny Anglican a co prumerny Cech...

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 17:20:29

Mrs: tak znovu. Oni maji vyssi prijmy, ale taky maji vyssi to skolne. Chapes to?? Takze ve vysledku jsme na tom mozna lip nez ti anglicane.

Mrs.BCH

Mrs.BCH | 15. 12. 2007, 17:19:43 | více příspěvků | napsat uživateli

cocik:tak to jsi na tom asi finance hodne dobre.Na tohle bych musela makat pulku zivota

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 17:18:18

hele, ja jsem musel posledni dva roky zaplatit neco kolem milionu za skolny a taky jsem to prezil ... pristi rok budu mit naklady komplet splaceny a zacinam s cistym stitem

Mrs.BCH

Mrs.BCH | 15. 12. 2007, 17:15:18 | více příspěvků | napsat uživateli

simon:ja vim ze je ale podivej se jake maji oni prijmy.Nemuzes chtit abysme meli jejich poplatky a nase prijmy.Jejich zivotni uroven je mnohem vyssi nez nase

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 17:13:27

Mrs: to je prave ze blbost. odlozene skolne umozni studovat i socialne slabsim lidem. A kdyz u zsrovnavas nas a anglii tak bys taky mela rict ze v anglii je i to skolne daleko vyssi nez u nas.

Mrs.BCH

Mrs.BCH | 15. 12. 2007, 17:08:30 | více příspěvků | napsat uživateli

Mi to prijde jako blbost zadluzit se jeste jako student a pak to splacet,vlastne vstupovat do zivota s nejakym dluhem v dobe kdy penize potrebujes na spoustu veci treba na byt.Treba v Anglii je to bezne jenze je treba srovnat jejich zivotni uroven a tu nasi.Myslim ze skoly by mely zustat neplacene protoze to dopadne tak ze studovat budou jen bohati a kdyz se clovek jako bohaty nenarodi ma proste smulu at je sebevic nadany.A s touhle rovnici bohaty=vzdelany chudy=nevzdelany se taky budou propastne zvysovat rozdily mezi chudyma a bohatyma tak jak je to treba v Mexiku.

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 16:56:15

tohle teoretizovani je sice fajn, ale stejne to skonci na jednom a tom samym - kdyz chces opravdu spickovy vzdelani a spickovy kontakty, tak musis platit skolny na spickovy skole ... a je jenom na tobe, jestli ti na to daj rodice, nebo jestli si na to vydelas sam ... vedle skoly jsem makal uz od devatenacti a nemel jsem problem s pokrytim nakladu na VS ceskou ani americkou (a ze je tuition na byznys skolach pekne mastny)

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 16:50:14

Mám plný úvazek ve smyslu počtu hodin za týden .. vzhledem ke své práci si mohu přijít kdykoli a odejít kdykoli .. důležitý je výsledek .. zase na druhou stranu jsem na tu práci jediný, takže si nemůžu říct, že to udělá někdo jiný .. takže ve skutečnosti těch hodin týdně dělám až 50 .. někdy míň .. ale klidně se můžu sebrat a jít se projít, nebo právě na povinné cviko ..

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 16:45:25

Omicrone: pokud mas plny uvazek - rekneme od 8-do 16, tak pak nevim,kdy chodis do skoly ... Pokud jsi na dennim studiu. Nektere obory totiz maji i povinne cviceni a seminare a nekde je taky dulezite chodit treba i na prednasky !5!...
Takze samostudium je jiste dobra vec, ale nekde proste mozna neni ...

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 16:41:35

kajik07: no verim ze u nekterych oboru to muze byt tezke ... takovi lekari a tak tam to musi byt tvrde !1333!

ale takovi lidi z podnikatelky? !1350!

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 16:41:20

kajik: s touto formou skolneho souhlasim.
http://pavelkohout.webz.cz/Strategie%20pro%20Ceskou%20republiku%20verejna%20verze.pdf
Najdi si tam cast o skolstvi

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 16:41:02

no nic, jdu tvorit nejakou esej do skoly ...
btw - nebral sem to vubec z meho hlediska, ja cas pri skole mam, chodim do prace ...
mejte se !

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 16:40:56

Mno, tuto někdo narazil na zajímavou věc .. hodně lidí na VŠ mají čas na nekonečné kalby, ale na práci ne a pak jen fňukaj, že peníze nemají .. mám denní studium i plný úvazek, a stíhám i klidný normální život .. tož pak nechápu, kde je problém ..

matyleinen

matyleinen | 15. 12. 2007, 16:40:33 | více příspěvků | napsat uživateli

podle me je poslat nekoho na vysokou soukromou danove nezotpovedné zatímco rodit třeba 20 tisíc utratí žák co půjde místo ščkoly makat je může vydelat...

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 16:40:21

petulka.pohodarka: tak tak, ceska povaha ... ja jsem pro at se o sebe lide staraji sami, podporovat jen ty co to nezvladaj z nejakych rozumnych duvodu

chlastat zvlada kazdy, nevim proc by na to mel dostavat prispevky !1333!

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 16:39:26

petulka: nevim,co studujes a vazne nemuzu hodnotit ... Beru to obecne, nekde studenti opravdu nemaji 8 hodin denne volno (za predpokladu,ze opravdu musi spat !5!)
Ale i kdyby meli, tak to placeni + system odlozenych splatek prinese nekoli vyhod,jak sem tady jiz psal ...

matyleinen

matyleinen | 15. 12. 2007, 16:39:09 | více příspěvků | napsat uživateli

podle me je poslat nekoho na vysokou soukromou danove nezotpovedné zatímco rodit třeba 20 tisíc utratí žák co půjde místo ščkoly makat je může vydelat...

petulka.pohodarka

petulka.pohodarka | 15. 12. 2007, 16:37:47 | více příspěvků | napsat uživateli

Archie: když ono je snažší si najít výmluvu než práci !730!

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 16:36:47

jen at si ten cas na praci najdou ... kdyz se podivam kterykoliv den v tydnu po centru Brna tak je vsude narvano, a kym? no preci studenti, vetsina lidi co pracuje si to dovolit nemuze. Takze at si vsichni misto breceni najdou praci a nekecaj ze je nikdo nemotivuje ...

ja pracuji a spousta mych spoluzaku i kamaradu z meho okoli to dokazala, nevidim proc by to nezvladli i dalsi ... pokud ma samozrejme nekdo nejak ztizene podminky z jakychkoliv duvodu, jako treba nejake zdravotni problemy atd. tak at podporu dostane, vsichni zdravi fungujici a chlastajici jedinci at se o sebe staraji sami !585!

uživatel eliminován | 15. 12. 2007, 16:36:06

souhlas,jasne a vystizne

předchozí | 0 | 30 | 60 | další


Přihlášení
 
@libimseti.cz

registrovat se

Klíčová slova

diskuzestateknázorskolststudentkaslečnasystémpočítáníspolečnostvýšepanenkalencatkostudiumrovnicecelácittetanutnostšmarjáhadramaškola

Podobná témata

Moje témata

Pro zobrazení tvých diskuzí se musíš přihlásit.

Oblíbená témata

Pro zobrazení tvých oblíbených témat se musíš přihlásit.

k obsahu ↑