Diskuze a otázky - VŠ nejlepší volba ?

úvodní strana | aktualizovat | dolů

uživatel eliminován | 30. 01. 2008, 12:54:31 |

Výběr vysoké školy
http://college-cz.blogspot.com/
Učení mučení

České školství – téma, které je často diskutováno v médiích i mezi běžnými občany. Téma, které je opředeno spoustou nepodložených domněnek, pocitů i emocí. Zkusme se však zamyslet nad skutečnou obecnou úrovní českého školství. Asi mnohé čtenáře zklamu, ale musím konstatovat, že české školství není zdaleka na tak vysoké úrovni, jak si občas sami snažíme nalhávat, české školství na všech úrovních od základních škol (ZŠ) přes střední (SŠ) a vyšší odborné (VOŠ) až po univerzity (VŠ) trpí zkostnatělostí a v žádném případě neodpovídá požadavkům 21. století.

Nechci však být pouze jednostranným kritikem, proto musím jednoznačně ocenit široký záběr a rozsah vědomostí, které si průměrný absolvent českého vzdělávacího systému odnáší do života. Tyto teoretické vědomosti jednoznačně převyšují průměr znalostí absolventů škol západního i východního světa. Problémem je však právě ta teoretičnost znalostí – za největší kámen úrazu českého vzdělávacího systému považuji absolutní neschopnost škol vytvářet systém, při kterém by absolventi byli schopni své velmi slušné teoretické znalosti aplikovat v praxi. Studenti jsou zcela minimálně vedeni k samostatnému úsudku, tvůrčí prostředí již sice není potlačováno, jak za minulého režimu, ale zároveň není ani vytvářeno. Toto tvrzení jasně podporují výsledky mezinárodních studentských vědomostních soutěžích. Zatímco čeští studenti dosahují výjimečných výsledků v oblasti fyziky, matematiky a přírodních věd, tak naprosto propadají v analytických disciplínách a v oblastech rozboru a pochopení problému. Proto by školy na všech stupních měly především podporovat schopnost tvorby vlastního úsudku, vlastního názoru a podporovat individuálně jednotlivé studenty v oblastech, ve kterých mají talent a zájem.

Nedá se celá záležitost jednoznačně sumarizovat a odsoudit - za absenci tvůrčího prostředí a rozvíjení individuálního nadání a vlastního úsudku - celé české školství. Zejména soukromé školy v posledních letech se stávají pověstnou bílou vránou, kde je situace přeci jen lepší. I ve schopnosti aplikace získaných vědomostí v praxi si poměrně dobře vedou soukromé vyšší odborné školy, kde je již během studia kladen důraz na vykonávání pravidelných praxí přímo ve firmách. Svědčí o tom i výsledek studie, která říká, že absolventi VOŠ mají ze všech vzdělávacích stupňů nejlepší možnost uplatnění na trhu práce. Podobná pozitivní situace s důrazem na praktickou aplikaci vědomostí panuje i na soukromých vysokých školách. To ostře kontrastuje se státními vysokými školami, jejichž absolventi mají častokrát vynikající teoretické znalosti, avšak jejich schopnost aplikace těchto znalostí v praxi je možná až po1-2 letech po nástupu do prvního zaměstnání.

Se soukromým školstvím v ČR však souvisí další nepochopitelná záležitost, kterou je finanční diskriminace studentů soukromých škol všech stupňů. Málokdo totiž ví, že státní dotace na studenta soukromé školy je nižší, než státní dotace na studenta veřejné (nebo chcete-li státní) školy. Nechápu, proč by např. mé dítě, které si zvolí studium na soukromé škole, mělo být diskriminováno nižším příspěvkem od státu, než např. dítě mého souseda, které si zvolí studium na veřejné státní škole. Vždyť já i soused platíme stejné daně. Státní podpora by tak měla být vázána na studenta bez ohledu na to, jaký druh vzdělání si zvolí.

Další široce rozšířený mýtus o českém školství se týká vysoké úrovně naší elitní Karlovy univerzity. Bohužel, skutečností je, že podle „Academic Ranking of World Universities “ – žebříčku nejlepších světových univerzit - se Karlova univerzita umístila na 203-304. místě na světě. Hlavními kritérii při sestavování žebříčku bylo množství citovaných výzkumů a článků v prestižních časopisech Nature a Science, kolik laureátů Nobelovy ceny a Field Medal (obdoba NC v oblasti matematiky) mají absolventi dané univerzity atd… Upozorňuji, že nijak není při sestavování žebříčku bráno v potaz zázemí a technické vybavení daných univerzit. Nechci tímto tvrzením nijak zpochybňovat kvalitu Karlovy univerzity, jen bychom v pohledu na naší nejlepší univerzitu měli odložit růžové brýle.

Za maximálně pozitivní krok považuji současnou školskou reformu, která zrušila jednotné školské osnovy a nahrazuje je rámcovými vzdělávacími programy, které dávají jednotlivým školám dost prostoru na úpravu učiva, slučování předmětů či specializaci, podpoří tak právě individuální vzdělávání. Zároveň je však systém nových vzdělávacích programů náročnější na práci učitelů a profesorů – budou muset věnovat více času přípravě, samotnému výkladu a diskusím se studenty. Každá škola si tak bude muset před svými studenty obhájit (můžeme je v tomto chápat jako zákazníky), proč danou problematiku učí zrovna tímto způsobem a ne jinak. Dojde tak k poměrné jednoznačné selekci škol na ty dobré (které budou aktivně vytvářet studijní podmínky odpovídající požadavkům 21. století) a ty špatné, které si splní povinnost danou rámcovým vzdělávacím programem. Ty špatné školy samozřejmě časem zaniknout z důvodu nedostatku studentů.

Naopak věřím, že bude zrušen šílený socialistický nápad na společnou státní maturitu středoškoláků a učňů. Touha svázat školy jednotnou maturitou do šedivého průměru z důvodu snadné srovnatelnosti úrovně škol, by vedla pouze k úpadku úrovně maturit elitních gymnázií a naopak k nesmyslnému zvyšování požadavků na maturanty ze středních odborných učilišť. Snaha srovnávat nesrovnatelné je zde naprosto evidentní.

Závěrem bych chtěl tedy shrnout, že české školství by se mělo držet současné úrovně v oblasti rozsahu teoretických vědomostí, pokud chce však do budoucna uspět ve srovnání s univerzitami v západní Evropě, USA a Japonsku, bude muset klást podstatný důraz na individuální rozvoj osobnosti studenta a jeho talentu a zároveň více školy přiblížit praxi a pracovnímu trhu. S tím souvisí i větší podpora výzkumu zejména na technických univerzitách. Nižší vzdělávací stupně (ZŠ a SŠ) by měli urychleně pracovat na zvýšení úrovně výuky cizích jazyků, která je v současné době až na výjimky doslova tragická.

Jediným srovnávacím ukazatelem úrovně školy by se tak měla stát úspěšnost absolventů dané školy na trhu práce. Vše ostatní jsou jen prázdná slova.
!12!

reagovat

V diskuzi je 16 příspěvků a shlédlo ji 869 uživatelů .

Pro přidání komentáře musíš být přihlášen(a).

uživatel eliminován | 1. 10. 2008, 21:55:53

jasný... jaderka ruluje !1343!

Francis_Begby

Francis_Begby | 30. 01. 2008, 13:46:07 | více příspěvků | napsat uživateli

Fjf čvut

uživatel eliminován | 30. 01. 2008, 13:42:36

FJFI CVUT.

uživatel eliminován | 30. 01. 2008, 13:32:43

Díky za skutečně obsáhlý názor na české školství. Bohužel na ratingy a podobné objektivní strovnání se nelze spolehnout. Počet publikací nevypovídá nic o systému českého školství.

Má praxe ze zahraničí hovoří jasně - ve většině západních zemí je naprosotu raritou, pokud student VŠ při studiu pracuje na déletrvající üvazek. Tímto je v ČR však kompenzován nedostatek praktické části výuky na školách.

Hovořím za humanitní vědy (právo) na VŠ a obor výpočetní techniky a strojírenství na SŠ. Nikdy jsem neměl problém sehnat praxi v oboru, což se v závěru projevilo i na studijních výsledcích - k dobru samozřejmě.
!5!

uživatel eliminován | 30. 01. 2008, 13:23:38

Díky za skutečně obsáhlý názor na české školství. Bohužel na ratingy a podobné objektivní strovnání se nelze spolehnout. Počet publikací nevypovídá nic o systému českého školství.

Má praxe ze zahraničí hovoří jasně - ve většině západních zemí je naprosotu raritou, pokud student VŠ při studiu pracuje na déletrvající üvazek. Tímto je v ČR však kompenzován nedostatek praktické části výuky na školách.

Hovořím za humanitní vědy (právo) na VŠ a obor výpočetní techniky a strojírenství na SŠ. Nikdy jsem neměl problém sehnat praxi v oboru, což se v závěru projevilo i na studijních výsledcích - k dobru samozřejmě.
!5!

GingerXX

GingerXX | 30. 01. 2008, 13:21:31 | více příspěvků | napsat uživateli

Riddick: Ono jim to stejně bude k ničemu, protože budou houby umět. Moje bývalá kolegyně studuje soukromou vejšku, mezinárodní vztahy, mají polovinu předmětu a jen ze dvou předmětů dělají "strašně těžkou" zkoušku. Já jsem dálkař, zkoušek mam sedm a zkouškový mam jenom dva týdny, protože práce mi to jinak nedovolí. A ve škole to taky nikoho nezajímá, jestli jsi deňák nebo dálkař. Ale sázim na to, že mě něco naučej (minimálně efektivnímu organizování volnýho času :-)) narozdíl od těch, co to maj zadarmo a kde se to stejně prokoukne, že jsou na tom bídně

Riddick._

Riddick._ | 30. 01. 2008, 13:18:12 | více příspěvků | napsat uživateli

GingerXX: Přesně tohle jsem myslel, my se na to musemí dřít a ty bohatý hovada si to prostě koupí. To úplně člověk ztrácí motivaci něco dělat...

uživatel eliminován | 30. 01. 2008, 13:16:45

www.idvbrno.cz

GingerXX

GingerXX | 30. 01. 2008, 13:13:56 | více příspěvků | napsat uživateli

A taky se nechlubí, že to ty náhoďáci zabalili po první přednášce

GingerXX

GingerXX | 30. 01. 2008, 13:13:15 | více příspěvků | napsat uživateli

co se týče těch soukromejch škol, u nás je soukromej gympl a já neznám jedinýho absolventa, kterej by byl na vysoký škole. Oni sice uváděj statistiky, že tolik procent se dostalo na VŠ, ale už neřeknou, že těch sedmdesát procent jsou tři lidi z pěti, který jako jediný v celkovym počtu dvaceti studentů vůbec odmaturovali! Mimo to, jejich chemie třetího ročníku spočívala v názvosloví. Ale hlavně že choděj během hodiny kouřit i s učitelem. Opravdu přínosná škola pro děti bohatejch papínků, který maj v hlavě stejně nasráno jako jejich děti, když je pošlou na absolutně neperspektivní a zbytečnou školu. Ale hlavně že mají maturitu (pokud vůbec)

uživatel eliminován | 30. 01. 2008, 13:12:24

Celá tahle akce "Academic Ranking of World Universities" je hrozná blbost.
Oni dávají body za jazyky výuky - a nejvíc je samozřejmě za angličtinu. A pak se člověk diví, že z první stovky je tak 90 univerzit z anglicky mluvících zemí ... ano, s kvalitou to skutečně moc nesouvisí.

Riddick._

Riddick._ | 30. 01. 2008, 13:10:05 | více příspěvků | napsat uživateli

Prakticky se vším souhlasím až teda na ty soukromé školy, znám spoustu lidí kteří maturovali na soukromé střední škole a je to možná jen můj subjektivní názor ale půlka z nich by si s jejich inteligencí nezasloužila ani výuční list...To je jeden důvod proč maturita už dnes neznamená to co dřív a druhý je, že maturitu si může udělat každý kdo má výuční list nástavbou. O kvalitě škol, které tuhle možnost nabízí se radši nebudu zmiňovat...Asi bych musel použít dost hrubá slova....Jinak absolutně souhlasím s tím, že státní maturata je blbost a jen doufám, že bude tak dlouho odkládána až se na ní zapomene....

GingerXX

GingerXX | 30. 01. 2008, 13:01:51 | více příspěvků | napsat uživateli

Sice to tolik nesouvisí s tim článkem, ale napadlo mě, když jsem viděla to umístění Karlovky...

GingerXX

GingerXX | 30. 01. 2008, 13:01:03 | více příspěvků | napsat uživateli

já studuju UJEP a o něm se tvrdí, že je to dávačka. Sice na to reaguju jako že ať si to jdou zkusit, jestli je to taková dávačka, jak se tvrdí, na druhou stranu udělám Bc. a jdu jinam, abych nespadla do kategorie nějakých předsudků, až se budu ucházet o práci jako absolvent UJEPu

atti

atti | 30. 01. 2008, 12:59:06 | více příspěvků | napsat uživateli

voodoo na tebe..

uživatel eliminován | 30. 01. 2008, 12:58:35

souhlasím, ale nejsi autor článku:-)


Přihlášení
 
@libimseti.cz

registrovat se

Klíčová slova

školstvíúroveňtémavysokáškolaobčanspoustapocitmédiumčtenářvýběremocevolbadomněnkamnohéučenímučeníobecná

Podobná témata

Moje témata

Pro zobrazení tvých diskuzí se musíš přihlásit.

Oblíbená témata

Pro zobrazení tvých oblíbených témat se musíš přihlásit.

k obsahu ↑